Brev:
Flasker og mad - 8 mdr.
21. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Flasker og mad - 8 mdr.
Hej igen og tusind tak for dit forrige svar, som har gjort en stor forskel i det lille hjem :-)
Vi skar flaskerne ned til 3 stk, hvilket resulterede i ophør af skrig og skrål ved den rigtige mad og så den lille bonus, at vores datter nu sover fra 20-6 uden mælk eller opvågninger - Fantastisk!
Hun får nu omkring 500 ml erstatning i døgnet, men hvor meget skal hun egentlig minimum have i denne alder?
Jeg har lidt problemer med, at få placeret 3 flasker og den rigtige mad indenfor dagtid. Synes jo ikke jeg vil vække hende om natten, for at give hende flaske, nu da hun lige er vænnet af med det, og sover så flot :-)
Hun har aldrig været en storspisende pige, men trives alligevel godt og er meget veltilpas og aktiv. Hun virker til at kunne holde sig mæt i ca. 4 timer på 200 ml erstatning, og hvis hun skal nå sine 3 flasker i løbet af dagtiden, er der jo ikke megen sult til den øvrige mad. Men hun skriger og skaber sig ikke ved måltiderne, spiser bare ganske lidt og helst ting hun selv kan sidde og bide af (brød, kartoffelbåde, frugt, kødboller, fisk, kogte grøntsager etc.) og også gerne yoghurt med frugt og branflakes, men ellers gider hun ikke rigtig ting på ske som grød og mos - Hun vil altså bare selv, og kan godt skælde ud, når vil forsøger at made hende med fingrene og med ske - Et viljestærkt og stædigt lille væsen :-)
Hun drikker rigtig flot af kop, og jeg har tænkt på om hun kunne få hjemmepresset grøntsagsjuice, når nu det er umuligt at få grøntsagsmos i hende?
Som det er nu ser dagen således ud:
6: Vågner og får vand af kop og lidt sveskemos (har ikke den store appetit selvom hun ikke har spist i 10 timer)
7.30: 1/4 bondebrød med smør og ost eller 1/2 dl yoghurt med revet rugbrød/branflakes/havregryn og frugt, gumler på skorpe osv.
9.15: evt. lidt frugtmos eller bondebrød med smør.
9.45: 125 ml erstatning og evt. også lidt vand af flaske. (forsøger at hun ikke får så meget mælk her for at have appetit til frokost)
10-11.30: Lur
12.30: Hapsere med pålæg max 1/4 stk, grønt og frugt.
14: Lidt hjemmebagt figenbrød, tranebærbolle ell.lign. eller frugtmos med fuldkorn.
15: 180 ml ertatning.
15.15-16: Lur.
18/18.30: Aftensmad der ligner vores.
19.45: 200 ml flaske og godnat.
I løbet af dagen og til alle måltider tilbydes hun vand af kop og også små smagsprøver sødmælk.
Du skrev jo i din forrige plan, at hun ikke skulle have flaske inden formiddagslur med i stedet sen aften (hvor både hun og vi sover :-)). Skal vi virkelig vække hende og os selv for at give flaske eller hvordan skal vi få dem placeret ind? Et alternativ, hvis formiddagsflasken skal væk, er måske to store flasker inden eftermiddagslur og til aften sv.t. 2 gange 200 ml? Hvis vi vækker hende tidlig morgen til en flaske er det helt sikkert, at hun ikke kan spise morgenmad. Og vi er altså så glade for den sammenhængende nattesøvn!
Kan du hjælpe med en plan, der dækker både behovet for mælk og rigtig mad og som respekterer sovetid fra 20-6 (vi heldige, heldige forældre!).
Med venlig hilsen