Flasker og mad - 8 mdr.

21. februar 2011

Alder:
8 mdr.

Flasker og mad - 8 mdr.

Hej igen og tusind tak for dit forrige svar, som har gjort en stor forskel i det lille hjem :-)

Vi skar flaskerne ned til 3 stk, hvilket resulterede i ophør af skrig og skrål ved den rigtige mad og så den lille bonus, at vores datter nu sover fra 20-6 uden mælk eller opvågninger - Fantastisk!

Hun får nu omkring 500 ml erstatning i døgnet, men hvor meget skal hun egentlig minimum have i denne alder?

Jeg har lidt problemer med, at få placeret 3 flasker og den rigtige mad indenfor dagtid. Synes jo ikke jeg vil vække hende om natten, for at give hende flaske, nu da hun lige er vænnet af med det, og sover så flot :-)

Hun har aldrig været en storspisende pige, men trives alligevel godt og er meget veltilpas og aktiv. Hun virker til at kunne holde sig mæt i ca. 4 timer på 200 ml erstatning, og hvis hun skal nå sine 3 flasker i løbet af dagtiden, er der jo ikke megen sult til den øvrige mad. Men hun skriger og skaber sig ikke ved måltiderne, spiser bare ganske lidt og helst ting hun selv kan sidde og bide af (brød, kartoffelbåde, frugt, kødboller, fisk, kogte grøntsager etc.) og også gerne yoghurt med frugt og branflakes, men ellers gider hun ikke rigtig ting på ske som grød og mos - Hun vil altså bare selv, og kan godt skælde ud, når vil forsøger at made hende med fingrene og med ske - Et viljestærkt og stædigt lille væsen :-)

Hun drikker rigtig flot af kop, og jeg har tænkt på om hun kunne få hjemmepresset grøntsagsjuice, når nu det er umuligt at få grøntsagsmos i hende?

Som det er nu ser ...

Annonce

... dagen således ud:

6: Vågner og får vand af kop og lidt sveskemos (har ikke den store appetit selvom hun ikke har spist i 10 timer)

7.30: 1/4 bondebrød med smør og ost eller 1/2 dl yoghurt med revet rugbrød/branflakes/havregryn og frugt, gumler på skorpe osv.

9.15: evt. lidt frugtmos eller bondebrød med smør.

9.45: 125 ml erstatning og evt. også lidt vand af flaske. (forsøger at hun ikke får så meget mælk her for at have appetit til frokost)

10-11.30: Lur

12.30: Hapsere med pålæg max 1/4 stk, grønt og frugt.

14: Lidt hjemmebagt figenbrød, tranebærbolle ell.lign. eller frugtmos med fuldkorn.

15: 180 ml ertatning.

15.15-16: Lur.
18/18.30: Aftensmad der ligner vores.

19.45: 200 ml flaske og godnat.
I løbet af dagen og til alle måltider tilbydes hun vand af kop og også små smagsprøver sødmælk.

Du skrev jo i din forrige plan, at hun ikke skulle have flaske inden formiddagslur med i stedet sen aften (hvor både hun og vi sover :-)). Skal vi virkelig vække hende og os selv for at give flaske eller hvordan skal vi få dem placeret ind? Et alternativ, hvis formiddagsflasken skal væk, er måske to store flasker inden eftermiddagslur og til aften sv.t. 2 gange 200 ml? Hvis vi vækker hende tidlig morgen til en flaske er det helt sikkert, at hun ikke kan spise morgenmad. Og vi er altså så glade for den sammenhængende nattesøvn!

Kan du hjælpe med en plan, der dækker både behovet for mælk og rigtig mad og som respekterer sovetid fra 20-6 (vi heldige, heldige forældre!).

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!